1395-11-12 11:35
2499
0
34488

گزارش تصویری اسپوتنیک از قالیبافی زنان ترکمن

ترکمن ها اصالتا گروهی از ترکان هستند که از سالها پیش در شرق دریای خزر و نوار شمالی ایران به صورت چادرنشینی زندگی می کنند .مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی، در شرح سفر خود به آسیای شرقی ضمن تعریف از اسبها و قاطرهای ترکمنی از فرشهای ظریف و زیبای آنها نیز یاد می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گمیشان، ترکمن صحرا جلگه ای رسوبی هموار است که از عقب نشینی دریای خزر و تجمع رسوب های رودهایی نظیر اترک و آق سو به وجود آمده است. شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن، آق قلا، مراوه تپه، کلاله، سیمین شهر، گمش تپه، نگین شهر، انبار آلوم و داشلی برون شهر فراغی، گلیداغ را در بر می‌گیرد. اکثریت نسبی جمعیت ترکمن صحرا را ترکمنها تشکیل می دهند که مردمانی ترکمن زبان و مسلمان( اهل سنت حنفی) هستند.

ترکمن ها اصالتا گروهی از ترکان هستند که از سالها پیش در شرق دریای خزر و نوار شمالی ایران به صورت چادرنشینی زندگی می کنند. مارکوپولو، جهانگرد ایتالیایی، در شرح سفر خود به آسیای شرقی ضمن تعریف از اسبها و قاطرهای ترکمنی از فرشهای ظریف و زیبای آنها نیز یاد می کند.

ترکمنها به ۵ طایفه مهم : سالور - ساریخ - ارسای - یموت - تکه تقسیم می شوند. ترکمنها بیشتر در ترکمنستان زندگی می کنند و عدهای از طایفه یموت و تعدادی هم از طایفه تکه در ایران زندگی می کنند.

زنان روستایی بنا بر ذوق و روح زیباپسند خود و برای ایجاد تنوع و زیبایی در اقلیم ‎های خشک و بیابان ها، جامه ‎هایی به رنگ ‎های شاد و با ترکیب ‎های زیبا و دل نواز انتخاب می کنند.

برای ابراز و نمایش شکوه و ثروت خود جامه های فراخ فراوان روی هم می پوشند و نوارهای زرین و سیمین و سکه های پول روی آن ها می دوزند. سوزن دوزی لباسِ این زنان، بازتابی از باورهای مذهبی، اندیشه های ملی و سنتی، شیوه های زندگی، آداب اجتماعی و توان اقتصادی و نشان دهنده فرهنگ و هنر آنان است.
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.